Wie is...

In deze rubriek wordt een lid van het Quiltersgilde - wiens website staat vermeld op de pagina Links - extra onder de aandacht gebracht door middel van een interview.

Irene Outshoorn

Degene die in oktober 2008 ons over haar schouder laat meekijken in haar atelier en ons laat genieten van haar quilts is Irene Outshoorn.

Irene Outshoorn Wat is je naam?
Irene Lucy Outshoorn.

Wat is je leeftijd?
65 jaar.

Waar woon je?
Alphen aan den Rijn. [Sinds januari 2013 woont Irene in Scheveningen/Den Haag]

Hoe lang quilt je al?
Ik maakte al patchwork op mijn 12de, in de eerste klas, van de middelbare meisjes school Townsend, in Bulawayo, Zuid-RhodesiŰ (thans Zimbabwe) het was een kussensloop voor de sier, op mijn bed, van allemaal 4 inch blokken met de machine. In maart 1960 gingen we terug naar Nederland.
In 1988 ging ik op les bij Irma Hartsuiker in Nieuwkoop, toen werd ik echt aangestoken door haar enthousiasme!

titel
Anne's Zoo, 2007, 132x237 cm
Batik Lanterns
Batik Lanterns, 2006, 242x246 cm

Waarom ben je met patchwork en quilten begonnen?
Ik was al heel lang met weven, spinnen en textiele vorming bezig geweest, maar het werd steeds moeilijker aan de weefmaterialen te komen. Bovendien ik had ondertussen veel kleding gemaakt voor mijn twee dochters en mijzelf, dus veel rolletjes stof restjes, ook van mijn moeder. Zuinigheid was troef in die jaren.

Wat vind je zo leuk aan patchwork?
Het afwisselende van met de naaimachine naaien, of met de hand appliqueren en dan het rustige proces van quilten met de hand geeft mij nog steeds veel voldoening, bovendien zie je steeds leukere stofjes en handige hulpmiddelen.

Wat heeft je voorkeur: hand- of machinegemaakte quilts en waarom?
Ik doe beide met plezier, maar mijn handen wil ik sparen, om het quilten met de hand te blijven doen. Dat houdt mijn handen soepel, maar dan geniet ik ook van oude Engelse films en DVD's.
Ik vind alle met zorg gemaakte quilts mooi, met de hand of met de machine. Een quilt waar iemand maanden mee bezig is geweest herken je zo, daar heb ik iets mee .

Welke van je quilts vind je het mooist en waarom?
Mijn mooiste quilt vind ik nog altijd mijn rode harten quilt, ge´nspireerd door de schitterende antieke rood witte quilts in het stadhuis in Odense, ter ere van de kleuren van de Deense vlag. Het was in 1990 op de eerste quilt expo die ik bezocht, de Denen vierde hun Bevrijdingsdag en ik nam mij voor rood witte stofjes te verzamelen. Ik had een rood wit kinderledikantje thuis op zolder staan, van mijn moeder gekregen voor mijn eerste baby. Het is een simpel patroon van Mary Ellen Hopkins, lukt iedereen het te maken. Ik noemde de quilt Hartentroef en ruilde met iedereen in de bus terug rood witte lapjes, kreeg er later van my Bee groepje nog leuke bij. Mijn drie kleinkinderen hebben er onder gelegen!

Hartentroef
Hartentroef, 1990, 114x90 cm

Welke van je quilts vindt je het lelijkst en waarom?
Mijn eerste Japanse quilt, die ik op een workshop van Danita Rafalovich uit Los Angeles heb gemaakt in Tokyo-1994- heb ik veel moeite gehad, ik kon nog geen leuke stofjes vinden, mijn eigen quiltspullen waren nog onderweg, was uitgenodigd door een totaal onverstaanbare mevrouw, had moeite om het adres te vinden, nam uiteindelijk maar een taxi, heel duur, en kwam te laat. De stoffen pasten absoluut niet bij elkaar, Danita sprak gelukkig Amerikaans, een Engels sprekende tolk zat naast me, die had nog nooit een patchwork blok gemaakt, kortom alles was kommer en kwel maar ik maakte die quilt af!
Een paar jaar later stuurde ik de quilt in, werd die nog afgewezen ook! Toch doe ik het nooit weg, ik heb er veel Japanse kennissen door die workshop gekregen, 2 ervan waren pas hier op bezoek, het heeft veel herinneringen voor me!

Maartjes quilt
Maartjes quilt, 2005

Zijn deze quilts nog in je bezit?
Ja zeker, ik geef niet zo gauw iets weg. Ik moet dan zeker weten dat ze er goed mee omgaan en niet iets in een opwelling willen hebben! Het zijn toch een soort kinderen van je. .

Heb je favoriete patronen en/of technieken?
Quilts van oud textiel vind ik spannend om te maken. Ik zit momenteel in een groepje, om de eerste te maken onder leiding van Ief van Zon in Amsterdam. Ik heb altijd textiel van mijn familie bewaard. Mijn moeder had ook een stapeltje textiel voor mij in de hoek van haar linnenkast gelegd nu zit ik er eindelijk wat van te maken, jammer dat ze het niet meer zien kan.
Ik wil ook iets doen met foto's op textiel zetten en dan een quilt er van maken, dat heb ik al vaker gezien en lijkt me heel interessant om te verwerken in een quilt.
In Japan kwam ik in contact met hele traditionele maar ook hele moderne doorrijgtechnieken van Sashiko. Dat ben ik in mijn quilts gaan gebruiken af en toe, het zijn hele aparte patronen. Ik heb net veel oude Japanse stoffen voor mijn verjaardag van mijn Japanse vriendinnen gekregen om een quilt te maken in de stijl van Shizuko Kuroha, die ik leerde kennen in Japan, een simpel sterpatroon met veel verschillende stoffen, ik heb het patroon al getekend!!

Hoe kom je aan die patronen? Boeken, cursussen, eigen ontwerp?
Soms uit een boek, ik teken dan wel mijn patroon op millimeter papier en maak mallen van dat dunne plastic mallen materiaal. Soms ga ik naar een workshop maar kan me nooit zo goed concentreren in een grote groep.
Maak ook wel veel foto van dingen die me inspireren bv voor quilt patronen: ijzeren hekken van boerderijen of putdeksels (in China).

Hoeveel uur per week besteed je gemiddeld aan deze hobby?
Afwisselend, soms 6 ß 15 uur, of alleen 2 uur door quilten 's avonds. Als ik blokken aan het stikken ben, quilt ik meestal niet 's avonds , ik lees ook graag met mooi weer in tuin!

Babyquilt
Babyquilt, 1974, 80x100 cm
Sint en Piet Quilt
Sint en Piet Quilt, 1995, 54x54 cm

Wat vinden je partner/kinderen/huisgenoten van deze hobby?
Ze zijn er wel aan gewend, maar gebruiken wel de quilts! Mijn oudste dochter is zelf al maakster van een crazy quilt, koopt lapjes en boeken voor me!
De jongste dochter kocht lapjes voor me op de Albert Cuyp. Ze brengt haar sterrenquilt bezorgd thuis als er een vlekje op zit. Vroeg om een Amish quilt voor haar grote bed!
Maar mijn man belde me vanuit een boekenwinkel op in Houston in 1990 om te vragen of een boek over Japans Quilten ook mocht in plaats van die ik gevraagd had, omdat ze er niet te koop waren. Zijn secretaresse daar wist zelfs de quiltwinkel te vinden om bijpassende lapjes te kopen, die overigens van Jinny Beyer waren. Dus ik heb niet te klagen. Maar ze zijn allemaal aangestoken met mijn quiltvirus.

Hoeveel quilts moet je nog afmaken?
4 zijn nog niet af maar zeker 6 in verwachting.

Lees je veel quiltboeken?
Ja, vooral over de geschiedenis van quilts in verschillende landen en ook de verschillende staten van Amerika.

Welk quiltboek zal je nooit weg doen?
Jinny Beyers Blocks and Borders.

Hoeveel stofjes heb je in voorraad?
Meer dan 200 honderd, maar in allerlei maten en restjes: bewaar ik ook.

Sashiko runners
Sashiko runners, 2006, ieder 50x110 cm
Stars for Jolanda
Stars for Jolanda, 1993, 170x255 cm

Waar en hoe bewaar je deze voorraad?
Op mijn werkkamer, die ook als logeerkamer dienst doet, uit het licht, in een open dubbele kast, achter een gordijn van ongebleekt katoen waar ik ook dingen op kan spelden, in de kast op stapeltjes of in platte kleinere mandjes.
Ik heb 2 plastic roldozen onder het logeerbed, met 2 kleinere links en rechts er van, eveneens uit het licht.
Verder heb ik een aantal projectmandjes voor cursussen, met voorbeelden, beschrijvingen, stofjes die er bij horen, in twee andere kasten links en rechts van het bed. Ik hou mijn luxaflex dicht behalve als ik er bezig ben.

Welke cursussen/workshops heb je gevolgd?
Beginners en Gevorderden cursus bij Irma Hartsuiker, gevolgd door diverse workshops.
Applicatie Cursus bij Joop Smits.
Wat kunnen we leren van oude Quilts van Mariet Soethout-Mous.
Diverse workshops op de Internationale Expo's sinds 1990 tot en met de laatste keer in Den Haag.

 

Geef je zelf ook les?
Ja, sinds december 1989.

Ga je wel eens naar een quilttentoonstelling? Zo ja, naar welke? en zo nee: waarom niet?
Ik ga altijd naar de Gilde tentoonstelling, tenzij ik in het buitenland zat door het werk van mijn man.
Ik ga ook af en toe naar het Britse Quilt Festival, Val d'Argent en de European Championships.

Hidden Wells in Tokyo
Hidden Wells in Tokyo,
1994, 95x95 cm
European indigo
European indigo, 2003, 160x230 cm

Vind je het leuk om een foto van jezelf bij dit interview te plaatsen?
Moet wel even zoeken.

Heb je foto┤s van quilts die je graag bij dit interview wil laten zien?
Ja

Eventuele opmerkingen.
Leuk idee zo iets als dit te doen, kostte me wel veel meer tijd dan ik van tevoren had gedacht.